tisdag, oktober 21, 2008

Till den det berör

Ackermanntalen

De fyra Ackermanntalen är: 1↑1, 2↑↑2, 3↑↑↑3 och 4↑↑↑↑4. Notationen med pilar infördes 1976 av Donald Knuth men funtionen definierades av Wilhelm Ackermann 1926. I denna artikel används Knuths pilnotation för att kunna beskriva de större talen.

Storleken på Ackermanntalen

Det första Ackermanntalet är alltså 1 och det andra Ackermanntalet är:

Det tredje Ackermanntalet är:

Där antalet treor är:

Det fjärde Ackermanntalet är ofattbart stort. 4↑↑↑↑4 är detsamma som 4↑↑↑4↑↑↑4↑↑↑4↑↑↑4 som är detsamma som:
4↑↑4↑↑4...↑↑4↑↑4↑↑4,
där antalet fyror är
4↑↑4↑↑4...↑↑4↑↑4↑↑4,
och här är antalet fyror:
4↑↑4↑↑4↑↑4↑↑4
Detta sista tal är

där antalet fyror är

där antalet fyror är

Källa: Boken om tal av John Conway och Richard K Guy.

(från Wikipeida)

11 kommentarer:

Lagerström sa...

Tjack?

Söderberg sa...

bara lite
det pirrar så skönt då

Anonym sa...

Acker, hur är den mannen funtad som hittar på en sån funtion?

Pilen ner från mig

Anonym sa...

När jag nu skrev så trevligt och fyndigt osså råkade jag skicka ut det i rymden med bara ett G som avsändare...

Söderberg sa...

ja göte, det var lite synd
men nu vet jag ju att det var du

Anonym sa...

Älskar din nästan stört omättliga törst på kunskap...

Söderberg sa...

tack?

Die Quelle sa...

Hmm, min miniräknare ger mig inget svar utan bara ett trött "overflow" redan på 4^256. Svagt.

Söderberg sa...

skaffa en ny!

(3 i ackermann tar upp ungefär 27 hela skärmsidor på en normal dataskärm)

Dan sa...

Det var ju det vi sa. Att ett isterband i Ackermann inte ryms på tallriken!

Söderberg sa...

Det kan det aldrig göra

då blir det nästan oändligt stort och då skulle tiden stanna på Tranan och då skulle man aldrig få sitt kaffe