torsdag, november 27, 2008

på bussen

Bussen stannar vid min hållplats
Jag går fram till dörren

Dörrarna öppnas inte

Jag väntar med musik i öronen
Framme vid chauffören står min granne Bosse ca 80 år
Han pratar med busschauffören
Han verkar upprörd

Dörrarna öppnas inte

Jag tar ur musiken ur öronen

Bosse, skrikandes: Men öppna dörren här framme då, jag är ju invalid, jag har ju krycka (det stämmer).
Chauffören mumlar ohörbart.

Dörrarna öppnas bak men inte framme hos Bosse

Bosse: Men öppna då för fan!

Jag går fram för att assistera

Jag: Vad är problemet?
Chauffören, ganska trevlig lite äldre herre från mellanöstern: Han får gå av där bak
Jag: Men han har ju krycka?
Chauffören: Det är så många som utnyttjar det och bara går av här fram
Jag (what?): ...men han behöver ju gå av här, han är ju gammal.
Chauffören: Det spelar ingen roll
Jag: Jo, det spelar roll, stor roll, öppna nu!

Chauffören öppnar dörren

Jag och Bosse går av
Bosse vänder sig in genom dörren och skriker: Att det finns såna dårar, åk hem till ditt jävla land

Jag (långt därifrån i tanken): ...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du skulle ha brutit av skitgubbens krycka!

Söderberg sa...

ja jo

Peter Barlach sa...

Väldigt bra inlägg, Oscar.

Snokis sa...

Oj.

Godiva sa...

Hmm. Jobbigt att vara "avvikande" från mängden, alltså så här, jag gissar att man måste vara 100 gånger trevligare alltid för att inte nån idiot ska kasta ur sig "Än du då, din jävla tjockis!"

Söderberg sa...

PB: tack

Snok: aj

G: helt klart