söndag, november 25, 2007

Nu undrar jag: Hur straffar synden sig själv?

Man ska inte gå omkring och vara skadeglad när andra blir förkylda.
Det har man nämligen inget för, som det heter.
Förr eller senare blir man lite sjuk själv, och då finns det en liten risk att man ångrar att man var så dum och egocentrisk och självgod.

Men, åter till frågan, hur straffar synden sig själv egentligen? Straffar den inte mig trots allt? Min synd straffar mig. Jag straffar mig själv genom att begå en synd. Alltså: "Syndaren straffar sig själv" möjligtvis. Men inte fan straffar synden sig själv väl? Jag fattar inte. Kan nån hjälpa till?

undrar
Söderberg

(Obs! Gubben på bilden är inte min.)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Jag tror vi säger fel:
Det skall vara "syndaren straffar sig själv". Men sen har folk inte säga hela meningen. Ungefär som "tillbaka" har blivit "tillbaks" allt oftare.

Söderberg sa...

Tack. Jag visste att jag kunde lita på att du skulle leverera. Då säger vi så: "Syndaren straffar sig själv". Fast man vet ju vad Fredrik Lindström skulle tycka...

Godiva sa...

Det är nog en ganska jobbig mening att säga om lider av grav läspning.